Ingen på visning – hva gjør du?
En salgsprosess kan være både en sann glede, eller en pest og en plage. Hva utfallet blir, avgjøres som regel av oppslutningen selger får i forbindelse med salget av boligen sin.
Når noen selger boligen sin, er det ikke uvanlig å bli litt urolig. Det er heller ikke uvanlig å uttrykke dette ovenfor megler. Hvordan er boligmarkedet nå? Tror megler at det vil dukke opp mange på visningen?
Det kan derfor være lurt å ikke ha altfor høye forventninger i forbindelse med et boligsalg. Det er nemlig ingen selvfølge at noen ønsker å kjøpe boligen din. Kanskje kommer det noen på visning, men det kan hende de bestemmer seg for å ikke legge inn et bud. I verste fall er det ingen som kommer på visning i det hele tatt.
Denne artikkelen er for deg som sitter i en fortvilende situasjon som dette. Det at ingen kommer på visning kan være veldig demotiverende. Men du kommer naturligvis ingen vei ved å synes synd på deg selv. I stedet bør du brette opp ermene og se etter om det er noe du kunne gjort annerledes.
Flere grunner til at ingen kommer
Det kan være flere grunner til at ingen kom på visning. Eksempelvis kan det hende at visningen ble arrangert på et dårlig tidspunkt, eller at boligannonsen inneholder et misvisende element. Både feilinformasjon og generelle skrivefeil er nok til å få folk til å rygge unna i stedet for å renne ned dørene.
I en slik situasjon er det viktig å finne ut hvor det har gått galt og hva man bør fikse på for å få orden på problemet. Dette er en oppgave som vanligvis tilfaller den som er ansvarlig for prosessen.
Om du selger via et meglerkontor, så er dette meglers ansvar å rydde opp i. Men når det er sagt, så skader det selvsagt ikke av at du tar en titt på de ulike elementene selv. Kanskje du oppdager noe som megler har oversett?
Se over boligannonsen
Om ingen kom på visning, så bør du definitivt ta en titt på boligannonsen. En boligannonse består av flere intrikate elementer, særlig om den er utformet av noen som ikke vet hva de driver med.
Om du har gått gjennom boligannonsen tidligere, så er det ikke sikkert at det frister å gjøre det igjen. Men vi vil absolutt anbefale deg å gjøre akkurat det. I beste fall kan endringene du gjør føre til at boligen blir solgt, og da er det vel verdt det?
I de fleste tilfeller dreier seg heller ikke om de største endringene. Kanskje er det bare overskriften som kunne vært mer innbydende, eller bildene som ikke presenterer boligen på en så god måte som de faktisk burde. Dette bør i så fall fikses på!
Om du benytter søkemotorer i salgsprosessen, så vil endringer føre til at annonsen løftes oppover i søkeresultatene. Her er det imidlertid viktig å sjekke opp hvilke krav de aktuelle søkemotorene stiller til annonsene for at de skal løftes på den måten.
Har salget blitt markedsført nok?
Markedsføring er en varierende faktor, da ulike meglerkontor bruker forskjellige metoder i markedsføringsprosessen. Eksempelvis så benytter ikke nødvendigvis Eiendomsmegler1 samme fremgangsmåte som Aktiv Eiendomsmegling.
Det er også mulig for selger selv å ha en finger med i spillet i forbindelse med markedsføringen. Selger står for eksempel fritt til å dele boligannonsen på sin private Facebook-side. Her kan det også være en god idé å spørre folk du kjenner om de har mulighet til å spre ordet for deg.
Derfor kan det være lurt å ta en titt på hvordan salget har blitt markedsført. Har markedsføringen vært god nok, eller er det noe som kunne vært gjort bedre?
Om det er markedsføringen av salget som har slått feil, så bør du vurdere hvorvidt det vil ha noe for seg å kjøre en ny runde med markedsføring. Men da bør du i så fall forsikre deg om at dere velger en bedre strategi, da dette er noe som eventuelt kommer i tillegg til den opprinnelige prisen.
Arranger ny visning
Etter at du har tatt en titt på boligannonsen og sørget for en bedre markedsføringsstrategi, så publiseres boligannonsen på nytt. Den nye boligannonsen skal inneholde tidspunkt for når ny visning arrangeres.
I noen tilfeller så arrangeres det mer enn én visning. Om du er usikker på om dette er noe du vil, så kan du diskutere saken med megler.
Uansett hva du velger å gjøre, så bør annonsen gi uttrykk for fleksibilitet. Det vil være svært fordelaktig, om det var tidspunktet for visningen som førte til at folk ikke kom. Lengden på den oppsatte visningen kan også spille en rolle her.
Som selger bør du også være åpen for å arrangere privatvisninger. Kanskje det er akkurat det som skal til for at du skal få solgt boligen din?
Få hjelp til å skrive meglertekst
Et annet ord for boligannonse er meglertekst. Tekst er et format som folk generelt har et varierende forhold til. Mens noen trives med å skrive og føler at ordene kommer enkelt til dem, så kan det være en større utfordring for andre.
Å få hjelp til å skrive meglertekst vil uansett ikke være en dum idé for noen av disse gruppene. Du kan leie en tekstforfatter til både å se over meglerteksten din eller å skrive den for deg.
Din Meglertekst er en av merkevarene til Din Gruppen, så om du er på jakt etter noen som kan hjelpe deg med å skrive en slik tekst, så har du kommet til riktig sted. Våre tekstforfattere har mange års erfaring med tekstproduksjon, og de står klare til å hjelpe deg når du har behov for det!
Har du skrevet et utkast til en meglertekst som trenger en gjennomgang, eller ønsker du at en ekspert skal hjelpe deg å skrive en meglertekst som garantert vil vekke kjøpernes interesse? Da trenger du ikke å vente lenger – send oss en mail, og så kan vi fortsette samtalen der!