Leads for eiendomsmegler
Som eiendomsmegler er man avhengig av å generere leads. Jo flere leads man har som eiendomsmegler, jo større er sannsynligheten for at det blir salg.
Leadsgenerering øker ikke bare sjansen for at eiendomsmegleren kan dra et salg i land. Det betyr også at mye av prosessen med å finne potensielle kjøpere og gjøre dem om til interessenter skjer av seg selv. Eiendomsmegleren slipper altså å saumfare markedet etter potensielle kjøpere. De kan i stedet bare kontakte leads som har satt seg på interessentlisten deres.
I denne artikkelen skal vi se nærmere på hva leads er. Vi ser på forskjellige typer leads, samt hvorfor leadsgenerering er viktig for både eiendomsmegler og kunde.
Hva er et lead?
Lead er språklig sett et lånord fra engelsk, som på norsk oversettes til ledetråd. I forbindelse med eiendomsmegling, kan man si at et lead er en person som har oppdaget salgsobjektet, men som ikke har gått inn i rollen som direkte interessent enda.
I løpet av en kjøpereise, går et lead gjennom en rekke stadier. De er først en fremmed som lar seg interessere av noe som dukker opp for eksempel i feeden deres i sosiale medier. Den fremmede trykker på linken. Etter at den besøkende har lagt igjen kontaktinformasjonen sin, er de blitt til et lead. Et lead kan deretter “varmes opp” til potensielt å kjøpe boligen.
Et lead kan deles inn i to hovedgrupper: MQL og SQL.
Markedskvalifisert lead (MQL) vs. Salgskvalifisert lead (SQL)
MQL står for Marketing Qualified Lead, som på norsk oversettes til markedskvalifisert lead. Det er et begrep som viser til at et lead har lagt igjen kontaktinformasjonen sin, slik at eiendomsmegler kan ta kontakt med dem.
SQL står for Sales Qualified Lead, som på norsk oversettes til salgskvalifisert lead. På dette punktet i prosessen er et lead såpass positivt innstilt til salgsobjektet, at man kan si at de nå har fått rollen som interessent.
Leadsgenerering er viktig for eiendomsmeglere
Leadsgenerering er svært fordelaktig for både eiendomsmegler og kunde.
Uten leadsgenerering må eiendomsmegleren jobbe mer med å finne potensielle kjøpere, informere dem om salgsobjektet og øke interessen deres, slik at den blir sterk nok til at det blir et ønske om å kjøpe. Takket være leadsgenerering, trenger ikke eiendomsmegleren å bruke like mange ressurser på å konvertere kunden fra en fremmed til en interessent. Dermed blir prosessen mer effektiv.
Ved at eiendomsmegler benytter leadsgenerering, trenger ikke kundene å lide seg gjennom lange samtaler hvor hensikten er å få dem til å ville kjøpe. Leadsgenerering tillater i stedet kundene å ta det hele i sitt eget tempo. Det kan øke sjansen for at eiendomsmegleren får en signatur på salgsdokumentene.
Trenger du hjelp til å skrive meglertekst?
Som eiendomsmegler skriver man meglertekster hver eneste dag. Av og til kan det kanskje friste å delegere skrivingen av disse til noen andre? Du må gjerne delegere det til oss i Din Meglertekst!
Tekstforfatterne i Din Meglertekst har spesialisert seg på å skrive meglertekster. Slik kan du føle deg helt trygg på å gi dette oppdraget til oss. Vi skriver meglertekster hele tiden og vet nøyaktig hvilke formuleringer som vekker interessen til kundene.
Trenger du hjelp med å skrive meglertekst? Ta kontakt med Din Meglertekst i dag!