Markedsføring av eiendom
Ved markedsføring av eiendom, er det mange ting å klargjøre og forberede. Det nytter ikke å legge ut et enkelt innlegg på facebook, her gjelder det å bruke flere flater og utføre en grundig målgruppenalayse. Hvem er det som skal se annonsen din og hvem skal skal annonsen rettes mot?
Det er viktig å ta gode bilder og vise mest mulig av boligen, utearealene og nærliggende fasiliteter. Du selger basert på et inntrykk i form av tekst og bilder. Teksten skal være en ytterligere beskrivelse av hva du kan forvente fra boligen. Bilder og tekst skal stemme overens. En annonse er mer enn bare et salgsdokument, det er en helhetlig sammensstilling av din eiendom. Derfor bør du markedsføre den godt, slik at den kan havne i gode hender.
Hva er det som kjennetegner en god eiendomsannonse?
En god annonse bør være synlig på flere flater. Det holder ikke å bare legge ut annonsen på det nettstedet hvor du ønsker å selge. I dagens marked er det lett å gjøre annonser tilgjengelig, men vanskelig å skille seg ut. Det er alltid en god idé å spre budskapet på sosiale medier. Få venner til å dele på facebook, instagram og andre medier hvor det finnes potensielle kjøpere. Aviser er fortsatt et stort marked for kjøp og salg av boliger.
Ikke undervurder effekten av en godt skrevet og visuelt utformet eiendomsannonse. Når du skal utforme annonsen, bør du ha godt og tydelig språk, og legge vekt på bilder som viser et blikk av eiendommens potensiale. Vær på vakt for skrivefeil! Det virker veldig uprofesjonelt om annonsen inneholder slurv.. Her gjelder det å være punktlig og nøyaktig for å fremstille et realistisk bilde.
Skal du selge en bolig, hjelper det å dele et bilde av innredning og planløsning i et innlegg på facebook. En eiendom krever mindre detaljer, men desto mer visualisering av hvordan et bygg kan se ut. Her gjelder det å bruke tekniske virkemidler som photoshop for å vise til ulike løsninger for utbygging. Vær kreativ og vis ulike løsninger for eiendommen. Gi kjøperen muligheten til å visualisere sin egen drømmebolig.
Hvordan skal eiendommen presenteres?
Husk at du må tenke på mottakeren allerede i utarbeidelsen. Hvor mange bilder som vises, og hvilket inntrykk de danner, spiller en viktig rolle for utfallet. Tenk på hvordan lyset er, og bruk gjerne bilder fra både dag- og kveldstid, som skaper en lun atmosfære. Tenk også på ordvalg og språket i meglerteksten. Trenger du hjelp til dette, forhør deg gjerne med noen erfarne tekstforfattere. De kan hjelpe deg å gi en god vinkling, i tillegg til å ta hensyn til hvordan eiendommen presenteres i prospektet.
Skal du markedsføre en bolig, trenger du ikke å ta hensyn til det store omfanget av eiendommen, men heller konsentrere deg om boligens tilstand. Det er lurt å sette seg inn i gjeldende regelverk for markedsføring. Ta også stilling til om du skal skrive en salgsoppgave, da dette kan gjøre det enklere å selge.
Du trenger ikke foreta en grundig målgruppeanalyse før du begynner markedsføringen, men du bør vite hvor det er lurt å publisere annonsen. De største aktørene på markedet kjennetegnes ved synlige annonser og mange besøkende daglig. Det kan være verdt å betale litt ekstra for at din annonse skal bli lagt merke til. Facebook er det største sosiale mediet, og her kan du også betale for annonsering og synlighet. Du bør også tenke på når på dagen du publiserer, og sørge for å gjøre innlegget offentlig synlig og mulig å dele videre.
Skriv så det selger!
De fleste ønsker å få et godt overblikk av utformingen av uteområdet, og hvordan en bolig potensielt kan se ut. Har tomten grunnlag for stor hage, kan du vise mulighetene dette byr til lekestativer og trampoline, eller er det muligheter for å bygge terasse og kanskje basseng? En stor hage kan være veldig attraktivt når du skal bygge egen bolig.
Hvordan boligen kan plasseres i forhold til lysforhold på tomta har også noe å si for helheten. Er det plass til et tilbygg eller en trehytte? Kanskje vil småbarnsfamilier ha nytte av å bo her, eller er eiendommen mer tilrettelagt for etbalerte par som ikke ønsker for mye vedlikehold med stor hage?
Tenk over hvem du vil rette deg mot. Ofte kan det hjelpe å skrive til en familiefar eller en alenemor, når du skal skrive en annonse. Ha et bilde av hvem du skriver til, slik at ikke språket blir maskinelt og robot-aktig. Det er viktig at det er levende og autentisk, selv om du ikke har en bolig å vise til. Språket viser tomtas karakter og sjel, og skal presentere et sted man skal ønske å bygge og skape et hjem. Eiendommen er mer enn bare det tekniske, og viktigheten av dette bør gjenspeiles i annonsen.
Ditt neste eiendomssalg
Husk at det er forskjell på om du skal selge en bolig, en leilighet eller en eiendom. Som vi allerede har vært inne på er en boligannonse mer detaljert enn en eiendomsannonse. Fokuser mer på mulighetene for å bygge og potensiale for å utfolde seg på eiendommen. Og såklart er det viktig med solforhold og beliggenhet.
Ønsker du å komme i kontakt med en megler som kan selge din bolig? Da bør du være tidlig ute i søkearbeidet. Meglere får mange oppdrag og det er stor konkurranse, spesielt i de største byene. Du kan også få hjelp til å utarbeide gode og selgende tekster. Bare ta kontakt med oss, så vil hjelpe deg med det vi er best på; nemlig gode tekster og kommunikasjon som selger.